Z vlakom iz Divače v Pazin

Kdaj ste se nazadnje kam peljali z vlakom? Mi vas vabimo, da se nam pridružite po poti po železnici od Divače do Pazina.

Vlak Divača Pazin

Strojevodja Slovenskih železnic Dobrivoj Subič je pred 20-imi leti še zadnjič na pot iz Ljubljane do Pulja popeljal podoben potniški vlak. Foto: Davor Lonzarič

Vlak Divača Pazin

Uprizoritev potnikov nekoč. Foto: Davor Lonzarič

Istra je kot turistična destinacija zelo priljubljena med obiskovalci z različnih koncev Evrope. Tudi med Slovenci. A večina tja potuje z avtomobilom. Slovenske železnice pa poleti, v sodelovanju s štirimi istrskimi občinami – Buzetom, Pazinom, Vodnjanom in Puljem – v Istro vabijo s posebnim potniškim vlakom. Iz Ljubljane v Pulj bo redno vozil vse do konca septembra.

Nekoč prometna proga je čez noč ugasnila

Okoli pol desetih se izza ovinka na železniško postajo Divača pripelje vlak, ki nas bo popeljal na izlet po Istri. Naša končna postaja tega dne je Pazin, mesto v osrčju Istre. Z nami se bo peljal tudi strojevodja Slovenskih železnic Dobrivoj Subič. Tisti strojevodja, ki je pred dvajsetimi leti še zadnjič na pot iz Ljubljane do Pulja popeljal podoben potniški vlak. Takole nam pripoveduje: »Kariero strojevodje sem začel leta 1980 prav na tej progi. Do leta 1990 je po njej vozilo tudi do petnajst potniških vlakov na dan, poleg tega pa od šest do osem tovornih. Z nastankom novih držav, je ta promet čez noč ugasnil. Vozila je samo še »Arena«, kot zeleni vlak do leta 1995. In naključje je, da je nehala voziti prav na današnji dan pred natanko 20-imi leti. Naključno, to je bila tudi moja zadnja vožnja tega vlaka in mi je še danes hudo.«

Za dolga leta je bila pot pretrgana pot in pretrgani so bili stiki. Dobrivoj nadaljuje svojo pripoved: »Mi smo vozili do Rakitovca, Istrske železnica pa do Buzeta, vmes so potniki ostali brez povezave. Ob tem smo se spraševali, ali je to sploh mogoče. Z voljo in kamenčki, ki smo jih dodali, pa smo dosegli, da je bila pred dvema letoma znova vzpostavljena povezava – najprej do Buzeta, kjer so potniki prestopali, potem pa danes še s temi povezavami…«.

Res je, vstopite v Ljubljani, v Postojni, v Divači in še kje po poti in v nekaj urah se lahko, brez presedanja, pripeljete v Pulj. Čaka vas zanimivo in slikovito potovanje. Iz vlaka je pogled na Istro, v njeno notranjost, precej drugačen.

Z vlakom na morje

Vstopimo torej v Divači, kjer se pridružimo potnikom iz Ljubljane. Med njimi je tudi direktor potniškega prometa Slovenskih železnic, Boštjan Koren. V Pazin se je peljal s posebnim namenom. Tam se je srečal z župani štirih istrskih občin, s katerimi je podpisal sporazum o sodelovanju. Od njega si obeta široko odprta vrata vlakom Slovenskih železnic v Istro. Istra je priljubljena turistična destinacija številnih popotnikov, ki jim bodo zdaj poti do znamenitosti in lepot istrskih mest, še hitreje dosegljive. »Poleg vlakovnega prevoza bo potnikom omogočen tudi avtobusni prevoz z nekaterih postaj do morja in pa seveda obisk samih prireditev izven turistične sezone, ki jih bodo organizirali v Istrskih občinah,« nam razloži Boštjan Koren. »Ta vlak vozi od konca meseca junija do konca septembra do Pule, vozil bo pa tudi ob posebnih prireditvah, ki jih bodo organizirali v Istrskih občinah.«

In medtem, ko klepetava o načrtih in obetih, da bodo posamezniki tudi v vlaku spet bolj prepoznali prevozno sredstvo za dopustniška potovanja, se naš vlak ustavi v Rakitovcu. Kontrola dokumentov. Še enkrat jih bo treba pokazati na hrvaški strani, v Buzetu. Iz Rakitovca prihaja naš drugi sopotnik, Valter Miklavčič, član Društva za čezmejno sodelovanje, ki nam s posebnim žarom pripoveduje o lepotah Istre in o vlogi društva: »Naša vloga je povezovanje na vseh področjih …in državnem nivoju. Mi sodelujemo za oživitev. In gremo naprej.«

Na vlaku se odpre novo pogled na pokrajno

Tudi naš vlak je šel naprej. Takoj, ko je zapustil postajo v Rakitovcu, se nam skozi okno razpre pogled na Istro. Neskončno, vse do morja. Lepota in občutek prostranstva, ki vzameta dih. Prizor kar prehitro izgine izpred oči. A se že pojavi nov in tako vse do cilja. Zapeljemo se mimo postaje Roč, od koder nam maha železničar, se ustavimo na postajališču Lupoglav, kjer se zdi, da se je tudi čas ustavil. Kratek postanek, klepet z železničarji in že se peljemo naprej. Hum v Istri je najmanjše mesto na svetu, njegova železniška postaja pa ena lepših. Majhna kamnita hiška sredi zelenja. Borut je naslednji kraj na naši poti in že se znova ustavljamo. Cerovlje.

Na vlak vstopijo potniki iz nekega drugega časa. Niso čisto pravi potniki, igralci so, ki za nas uprizorijo popotovanje vaškega duhovnika, vaške zdravilke in trgovca. Srečali smo jih še kasneje, v drugi preobleki. Igralci domačega gledališča bodo popestrili vsako vožnjo tega posebnega vlaka. Pričakali vas bodo, tako kot nas, tudi v Pazinu - na zadnji postaji našega izleta. Ob njih so bili tudi predstavniki državne in lokalnih oblasti, ki so skupaj s predstavniki Slovenskih železnic podpisali sporazum o sodelovanju. Namestnik hrvaškega ministra za turizem Daglas Koraca je ob tem povedal: »Ministrstvo za turizem in Hrvaško turistično združenje vlagata velike napore, da bi ob zagotavljanju dobrih cestnih povezav vsem, ki si želijo priti na Hrvaško, ponudili tudi drugačne možnosti prevoza. Kot vidimo, je ena od opcij železnica. Vlak lahko pripelje do nas, kjer lahko gosti preživijo nepozaben dopust. Zato Ministrstvo za turizem še kako podpira ta projekt.«

Turizem je obudil železnico

Železnica je bila nekoč steber življenja osrednje Istre, gonilna sila gospodarstva in razvoja. V zadnjih 30-ih letih se je njena vloga bistveno spremenila. Turizem ji zdaj ponuja možnost, da spet zaživi, da zaživi svojo drugo mladost, je bil nekoliko poetičen župan Buzeta, Siniša Žulič: »Z vožnjo po železnici se zagotovo lahko vidijo najlepši deli Istre. Prepričan sem, da lahko ta lepota privabi številne obiskovalce. Dodatna turistična ponudba - program, delček katerega smo ob pomoči naših igralcev videli na naši poti, pa lahko v Isto pripelje še več turistov.«

Župan Pazina, Renato Krulčič, nam postreže s konkretnimi podatki: »Danes, ko se časi spreminjajo, tudi v gospodarstvu, je turizem ena najpomembnejših panog v Istrski županiji. Kar tretjina celotnega hrvaškega turističnega prometa se ustvari tu, v Istri.«

Za mesto Pazin velja, da je srce Istre. Je mesto dolge in bogate zgodovine. Ste vedeli, da ima v knjigi Mathias Sandorf , romanu znamenitega francoskega pisca avanturističnih in znanstveno fantastičnih romanov Julesa Verna, pomembno vlogo Pazinska jama? In ne le to, še veliko več lahko odkrijete v tem slikovitem istrskem mestu, nam pove župan, Renato Krulčič: »Pazin je srce Istre. Če k nam pridete z vlakom, imate le še 20 minut do Poreča, prav tako le 20 minut do Rovinja in Novigrada. Od nas lahko obiščete tudi Rabac, Labin,… Pazin je poznan po tem, da ponuja vrsto prireditev: imamo dneve Žila Verna, dneve medu, ki so zelo pomembni za mesto, imamo tudi festival znanstveno-fantastične književnosti, pa Tradi-etno festival. Vse te prireditve lahko z železniško turistično ponudbo približamo ostalim prebivalcem Evrope. »

Župan Istrske županije, Valter Flego pa je obujal spomine na mladost, ko ni opazil razlike med Koprom in Reko. Tako je bilo v tem čezmejnem prostoru. Povsod smo bili doma. Potem je v 90-ih letih zarezala meja in danes mnogi mladi Istrani ne razumejo več slovensko. Zato Flego z navdušenjem pozdravlja ponovno vzpostavitev potniških vlakov med Ljubljano in Puljem: »Prav taki projekti, to povezovanje, znova zbližujejo ljudi, brišejo meje v Istri v najširšem pomenu besede. Ljudem iz Istre približujejo Slovenijo, Evropo in obratno. Govorim o dvosmerni komunikaciji. In govorim o tem, da živimo v letu 2015, ko se ves svet združuje, globalizira. In danes smo priča čudovitemu projektu povezovanja ljudi. Ko se povezujejo ljudje, se dogajajo pozitivne spremembe. Zaupanje raste. Raste tudi gospodarstvo. In zato mislim, da je ta projekt povezovanja železnice s turizmom, prava pot. »

Povezovanje. Prostora in ljudi. Zato je bil tisti dan, ko smo se z vlakom odpeljali do Pazina, za strojevodjo Dobrivoja Subiča, srečen dan. Tale zapis bomo zato sklenili kar z njegovimi besedami: »Vsak živi v nekem upanju, da se mu ena želja uresniči. Meni se je kot železničarju, strojevodji uresničila. Da danes ta množica ljudi podpira in vidi bodočnost povezave v železnicah. Ker nekaj je jasno, železničarji smo eni posebni ljudje, vezani na železnice. In to je naš kruh, to je naša bodočnost in povezava.«


Foto: Davor Lonzarič

Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Vlak Divača Pazin
Deli:

Za komentiranje morate biti prijavljeni. Komentarji ne odražajo stališča uredniške politike RTV Slovenija.
Prosimo, da se pri komentiranju držite teme, ne uporabljate sovražnega govora in upoštevate pravila.

Komentarjev: 0